Zastanawiasz się, jak zorganizować dział sprzedaży? Wbrew pozorom, nie jest to łatwe zadanie. Przede wszystkim dlatego, że handlowcy nie odpowiadają wyłącznie za samo sprzedawanie produktów lub usług, lecz także za budowanie dobrych relacji z klientami. I to właśnie na relacje powinni poświęcać znacznie więcej czasu niż na samą obsługę sprzedaży. Jak zadbać o wysoką produktywność działu handlowego oraz zapewnić wsparcie jego pracownikom?
Jak zbudować i skutecznie wspierać dział sprzedaży?
Chcesz zbudować dział sprzedaży, który będzie skuteczny? Pracownicy działu handlowego nie mogą być przypadkowymi osobami. Specjaliści ds. obsługi klientów muszą być odpowiednio przeszkoleni, muszą także posiadać narzędzia, które umożliwią im właściwy odzew na oczekiwania klientów (np. dobry system CRM). Asystentów sprzedaży powinny też wyróżniać adekwatne do stanowiska umiejętności miękkie.
Elementy, jakie składają się na dobre funkcjonowanie działu handlowego, można podzielić następująco:
- profesjonalna rekrutacja (w tym także zatrudnienie tzw. presalesa),
- zapewnienie minimalnej rotacji,
- regularne szkolenia,
- jasne określenie ról i obowiązków,
- realne, a nie zbyt wygórowane oczekiwania,
- indywidualne wsparcie pracowników działu handlowego,
- zapewnienie dobrej atmosfery w zespole,
- system motywacyjny.
W każdym z tych obszarów może być pomocny system CRM (z ang. Customer Relationship Management) dopasowany do strategii firmy. Jest to narzędzie do zarządzania relacjami z klientem.
Co najpierw: wdrożyć CRM czy zatrudnić handlowców?
Struktura działu sprzedaży może się różnić w zależności od specyfiki przedsiębiorstwa. Dobra organizacja pracy handlowców to jednak podstawa w każdej firmie. Niezwykle pomocne są tutaj systemy CRM. Czy warto wdrażać je na samym początku przed zbudowaniem zespołu sprzedażowego? Czy może najpierw powinien powstać funkcjonujący dział sprzedaży, a narzędzie lepiej zakupić później?
Najpierw CRM, potem budowa zespołu
Zwykle pierwsza opcja jest korzystniejsza. Oprogramowanie CRM pozwala zarówno łatwiej wdrażać handlowców w nowe obowiązki, jak i w porę zauważyć braki w zespole sprzedaży. Dzięki temu każdy handlowiec ma jasno wyznaczone zadania już na samym początku. Można również uniknąć chaosu wynikającego ze zbyt małej lub zbyt dużej liczby pracowników.
Organizacja działu sprzedaży bazująca na systemie CRM to znacznie większa szansa na to, że klient będzie zadowolony z zakupu produktu lub usługi. Jego przejście przez proces zakupowy będzie szybsze i zgodne z oczekiwaniami Twojej firmy.
Dlaczego dzięki Customer Relationship Management firma jest w stanie sprzedawać więcej?
System CRM to wszechstronne narzędzie, które przyczynia się do rozwoju sprzedaży na wielu płaszczyznach. Pozwala na gromadzenie istotnych danych, co jest podstawą sprawnego zarządzania działem sprzedaży. Umożliwia także tworzenie nowych leadów sprzedażowych i poprowadzenie kontaktów z potencjalnymi klientami w taki sposób, aby cały proces zakończył się finalizacją transakcji. Dlatego jest to niezbędne wsparcie zespołu sprzedażowego – przydatne zwłaszcza w średnich i dużych firmach. Dzięki niemu handlowcy mogą skupić się na budowaniu satysfakcji klienta już na etapie działań marketingowych. Mogą lepiej poznać potencjalnego odbiorcę usług lub produktów oraz dopasować ofertę i sposób jej prezentacji do jego oczekiwań.
Skuteczny dział sprzedaży z CRM od Exact
Szukasz systemu CRM idealnie dopasowanego do potrzeb Twojego biznesu? Zapoznaj się z ofertą firmy Exact Software. Znajdziesz w niej narzędzia wspierające proces sprzedaży, które pozwolą Ci na stworzenie długotrwałych relacji z klientami.
Obecnie świadomość konsumenta rośnie, a konkurencja w każdej branży jest spora. Nie wystarczy więc, że Twoje produkty i usługi będą najwyższej jakości. Klienci oczekują, że będziesz budował z nimi relacje oparte na zaufaniu, że staniesz się ich doradcą. Dlatego baza danych na temat ich potrzeb, oczekiwań i obaw jest kluczowa, jeśli chcesz realizować swoje cele sprzedażowe. System CRM od Exact Ci w tym pomoże.