Sprzedaż on-line to bardzo duża część rynku konsumenckiego. Zmieniła sposób kupowania rzeczy i przyczyniła się do oszczędności naszego czasu. Nie mniej jednak, transakcje on-line są w grupie ryzyka związanego z oszustwami, wyłudzeniami oraz kradzieżą danych np. kart kredytowych.
Oto najważniejsze zalecenia dotyczące bezpieczeństwa przy zakupach on-line:
Nie podawaj kart kredytowych w małych serwisach o nieznanej reputacji
Choć coraz częściej spotykamy się z dwustopniową weryfikacją transakcji z kart kredytowych, lepiej jest chronić dane naszych kart kredytowych.Musimy z duża dozą ostrożności traktować małe i nowe serwisy lub sklepy internetowe. W szczególności te, które nie są zabezpieczone certyfikatem SSL o klasie EV, który już w oknie przeglądarki informuje o podmiocie, który go posiada. Mogą być one stworzone aby wyłudzić informacje o kartach kredytowych.
Jeżeli chcesz płacić kartą, lepiej zarejestruj ją u jednego z dostawców usług transakcyjnych np. PayPal i korzystaj z płatności poprzez ich konto transakcyjne.
Dobrym rozwiązaniem jest także skorzystanie z karty wirtualnej – przedpłatowej, np. Revolut.
Lepszym jednak rozwiązaniem będzie płatność poprzez konto elektroniczne lub BLIK poprzez znanych dostawców usług transakcyjnych, z którymi dany podmiot musi mieć zawartą umową.
Korzystaj z subkont lub dodatkowych kont tylko do transakcji on-line
Stwórz sobie odpowiednie subkonto lub konto w innym banku w celu dokonywania transakcji on-line.Jeśli tworzysz subkonto, zapewnij aby dostęp do niego był poprzez oddzielny login a nie w tym samym profilu.Załóż odpowiednie blokady na to konto (limity) lub wpłacaj tam pieniądze tuż przed dokonywaniem transakcji on-line.W przypadku włamania na takie konto stracisz tylko niewielką część posiadanych tam środków a Twoje konto rozliczeniowe pozostanie bezpieczne.
Korzystaj z subkont lub dodatkowych kont tylko do tranzakcji on-line
Stwórz sobie odpowiednie subkonto lub konto w innym banku w celu dokonywania transakcji on-line.Jeśli tworzysz subkonto, zapewnij aby dostęp do niego był poprzez oddzielny login a nie w tym samym profilu.Załóż odpowiednie blokady na to konto (limity) lub wpłacaj tam pieniądze tuż przed dokonywaniem transakcji on-line.W przypadku włamania na takie konto stracisz tylko niewielką część posiadanych tam środków a Twoje konto rozliczeniowe pozostanie bezpieczne.
Zakupy realizuj tylko w zabezpieczonych sklepach on-line
Zwracaj uwagę, żeby sklepy w których kupujesz były zabezpieczone certyfikatem SSL. Utrudni to hakerom włamanie się na Twoje różne konta, zdobycie informacji, które mogą posłużyć do włamania się na konta lub innych wyłudzeń i oszustw.
To czy strona jest szyfrowana sprawdzisz w pasku adresowym. Przed adres strony, którą oglądasz powinna znajdować się kłódka (nieprzekreślona) a w przypadku najlepszych zabezpieczeń, nazwa firmy, która jest właścicielem witryny.
Zweryfikuj czy firma oferująca sprzedaż online istnieje
Sprawdź dane kontaktowe sklepu i zweryfikuj w CEIDG lub KRS czy firma istnieje oraz czy w zakresie świadczonej przez siebie działalności ma wpisaną sprzedaż wysyłkową.W przypadku sklepów, w których kupujesz po raz pierwszy lub sprzedawców od których kupujesz po raz pierwszy warto jest spróbować skontaktować się z nimi telefonicznie. Jeżeli kontakt jest utrudniony, zastanów się czy nie kupić produktu w innym sklepie.
Zweryfikuj opinie o sprzedającym
Zawsze przed zakupem weryfikuj opinie o sprzedającym. Jeśli kupujesz w serwisach aukcyjnych, wybieraj te, które mają opcje komentowania zakupów. Sprawdzaj ilość tych komentarzy oraz średnią ocenę. Pamiętaj że zawsze może zdarzyć się niezadowolony klient, który nie powinien rzutować na ogólną ocenę sprzedającego.Jeżeli kupujesz w sklepie internetowym, darz większym zaufaniem te sklepy, które korzystają z niezależnych systemów oceny transakcji. Są one bardziej wiarygodne niż wbudowane w sklepie rozwiązania.
Zweryfikuj (czytaj) regulamin
Czytaj każdą aukcję i warunki realizacji sprzedaży przy zakupie w serwisach aukcyjnych. Mogą znaleźć się tam zapisy abuzywne lub, które ograniczą Twoje możliwości reklamacyjne.W przypadku sklepów internetowych czytaj zawsze regulamin. W szczególności dotyczy to dóbr sprzedawanych w formie elektronicznej. Sprawdź jakie są warunki zwrotów, dostawy i reklamacji.PAMIĘTAJ, że w wielu przypadkach oznaczenie pola Akceptuję regulamin oznacza zawarcie Umowy kupna / sprzedaży. Darz większym zaufanie te sklepy, które korzystają ze znanych systemów weryfikacji regulaminów lub uczestniczą w programach ochrony konsumentów.
Poznaj swoje prawa jako konsumenta sprzedaży wysyłkowej
Przepisy związane ze sprzedażą wysyłkową – on-line, zarówno towarów fizycznych jak i wirtualnych reguluje Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta. Dobrze jest się z nią zapoznać lub zapoznać się z jej opracowaniami, które są dostępne w sieci internet.
Nie wszystko zakupione on-line podlega zwrotom
Prawo zwrotu nie przysługuje konsumentowi w odniesieniu do niektórych usług i towarów – np. które nie mogłyby już podlegać ponownej sprzedaży.
Dla przykładu nie zwrócimy:
- rzeczy spersonalizowanych
- rzeczy ulegających szybkiemu zepsuciu lub mających krótki termin przydatności
- utworów elektronicznych (muzyki, wideo, kodów, programów pobieranych online, zdjęć, ilustracji i innych plików itp.)
- programów czy utworów dostarczonych w zapieczętowanych opakowaniach, jeżeli opakowanie zostało otwarte
- wszelkiego typu biletów na koncerty do kina czy teatru
- wszelkiego typu biletów transportowych
Zwracamy uwagę, by uważnie czytać regulaminy sklepów w których często można znaleźć zapis o tym że część przedmiotów sprzedawanych jest personalizowania, co uniemożliwi nam np. zwrot.
Nadzoruj przesyłki
Wybieraj takich dostawców (kurierów), którzy oferują usługi związane z monitorowaniem przesyłki.Otrzymasz wszelkie informacje na temat tego, czy zostało wystawione zlecenie, czy przesyłka została odebrana od sprzedawcy, gdzie się obecnie znajduje itd.Dzięki temu będziesz mógł szybko zareagować w przypadku niewysłania przesyłki przez sprzedającego.
Zawsze otwieraj przesyłkę przy kurierze
Nie daj się zbyć kurierowi. Otwórz przy nim przesyłkę i jeżeli w przesyłce nie będzie towaru, który zamówiłeś stwórzcie wspólnie protokół.
Protokół powinieneś także stworzyć, jeżeli paczka posiada widoczne uszkodzenia fizyczne, lub kupowany przedmiot jest fizycznie uszkodzony po otwarciu.Ułatwi Ci to postępowanie i czynności reklamacyjne.
Gdy przesyłka nie dotrze
Zgłoś sprawę na Policję. Przygotuj pełny opis przebiegu sprawy. Skompletuj maile, potwierdzenia przelewów i inne dokumenty potwierdzające sprzedaż. To sprzedający będzie musiał udowodnić Ci, że nie wywiązał się z warunków Umowy. Zawsze uzyskaj od Policji potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia.