Artykuły partnerskie

Rejestracja samochodu z Niemiec. Omawiamy procedury związane z rejestracją pojazdu krok po kroku

3 minut czytania

Polacy od lat chętnie sprowadzają samochody z Niemiec. Dzieje są tak przede wszystkim dlatego, że na tamtejszym rynku zakupić można używane auto w bardzo dobrym stanie w niezwykle atrakcyjnej cenie. Oczywiście rejestracja takiego pojazdu wymaga w Polsce dopełnienia szeregu formalności. Wiąże się to również z określonymi opłatami. Warto zatem wiedzieć dokładnie, jakie warunki należy spełnić, chcąc zarejestrować samochód z Niemiec.

Artykuł sponsorowany.

Jak sprawdzić samochód z Niemiec?

Zakup auta z Niemiec zaczyna się od znalezienia idealnego modelu. Kiedy już się tego dokona, samochód powinno się dokładnie sprawdzić. W tym celu należy poprosić właściciela pojazdu o podanie numeru rejestracyjnego, numeru VIN, a także daty pierwszej rejestracji. Następnie wystarczy wejść na stronę historiapojazdu.gov.pl, wpisać wymagane dane i wybrać opcję “Dane zagraniczne”. W ten sposób pozyskać można informacje o ewentualnym zgłoszeniu kradzieży samochodu, czy auto służyło jako taksówka, czy oddane zostało do złomowania, jak również informację o tym, czy pojazd był uszkodzony, bądź czy stwierdzona została rozbieżność wskazań drogomierza, którą porównać można ze stanem licznika na miejscu. Dzięki temu można się upewnić, w jakim stanie jest auto, które chce się zakupić, a tym samym dokonać właściwego wyboru.

Z jakimi kosztami wiąże się rejestracja samochodu z Niemiec?

Odpowiadając na pytanie, jak przebiega rejestracja pojazdu używanego, warto zacząć od kosztów takiej rejestracji. Oczywiście sam koszt zakupu samochodu to nie wszystko. Konieczne jest jeszcze poniesienie dodatkowych opłat po sprowadzeniu auta. Mowa tu w szczególności o opłacie akcyzowej, koszcie związanym z tłumaczeniem dokumentów, koszcie badania technicznego, a także o opłatach rejestrowych. W przeciągu 14 dni od przekroczenia przez samochód granicy w Urzędzie Skarbowym złożyć należy deklarację AKC-U/S. Można to zrobić osobiście lub online. Po złożeniu takiej deklaracji w przeciągu 30 dni opłacić należy podatek akcyzowy. Jego wysokość uzależniona jest od pojemności silnika pojazdu. 

W przypadku pojemności silnika do 2000 cm3 wysokość opłaty akcyzowej wynosi 3,1% wartości auta. Z kolei w przypadku pojemności silnika powyżej 2000 cm3 opłata akcyzowa wynosi 18,6% wartości pojazdu. Warto podkreślić, że stawki te są niższe w przypadku samochodów z silnikiem hybrydowym. Natomiast auta elektryczne są w ogóle z tego podatku zwolnione. Po opłaceniu opłaty akcyzowej należy przetłumaczyć umowę kupna-sprzedaży auta. Koszt takiej usługi uzależniony jest od cennika wybranego tłumacza przysięgłego. Kolejny krok to wykonanie przeglądu technicznego. Takie badanie przeprowadzić należy w Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów. Na koniec konieczne jest jeszcze wniesienie opłat rejestracyjnych w wydziale komunikacji. Aktualne dane dotyczące opłat rejestracyjnych znaleźć można na stronie internetowej urzędu miasta lub gminy.

Jakie dokumenty są potrzebne do rejestracji auta z Niemiec?

Rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec wymaga przygotowania i skompletowania odpowiednich dokumentów. Mowa tu o wniosku o rejestrację, dowodzie tożsamości, dowodzie rejestracyjnym i karcie pojazdu, przetłumaczonej na język polski umowie kupna-sprzedaży, zaświadczeniu o ważnym przeglądzie technicznym, dowodzie wniesienia opłaty akcyzowej, potwierdzeniu wyrejestrowania samochodu w Niemczech, a także o ubezpieczeniu auta. Wszystkie te dokumenty należy przedstawić w wydziale komunikacji. W pierwszej kolejności auto zostanie zarejestrowane na okres tymczasowy, który wynosi 30 dni. Następnie samochód zarejestrowany zostanie na czas nieokreślony.

Jak ubezpieczyć samochód z Niemiec?

Przed złożeniem wniosku o rejestrację pojazdu konieczne jest jego ubezpieczenie. Obowiązkowe ubezpieczenie OC wykupić można w dowolnej firmie ubezpieczeniowej. Pamiętać trzeba, że bez ważnej polisy ubezpieczeniowej nie tylko nie można się poruszać autem w ruchu drogowym, ale nie zostanie ono w ogóle zarejestrowane. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby przy tej okazji zadbać o dodatkową ochronę ubezpieczeniową. Mowa tu w szczególności o ubezpieczeniu AC i NNW. Autocasco przyda się w razie uszkodzenia lub zniszczenia auta. Z kolei NNW zapewni ochronę kierowcy i pasażerom w razie wypadku komunikacyjnego.

Jak zatem widać, rejestracja samochodu sprowadzonego z Niemiec nie jest skomplikowana i praktycznie nie różni się od rejestracji auta zakupionego w Polsce. Wystarczy dokonać odpowiednich opłat, przetłumaczyć dokumenty, a także wykonać badanie techniczne i ubezpieczyć pojazd.

Powiązane wspisy
Artykuły partnerskie

Wyzwania i korzyści współpracy z polsko-niemieckim biurem rachunkowym

2 minut czytania
Znajomość przepisów prawno-podatkowych to kompetencja, która w wielu przypadkach działa na korzyść przedsiębiorców. Nie każdy właściciel firmy koniecznie musi jednak posiadać rozległą…
Artykuły partnerskie

Wniosek o Freistellung w Niemczech: jak złożyć i jakie dokumenty są potrzebne?

2 minut czytania
Wniosek o Freistellung w Niemczech: jak złoOsoby prowadzące w Niemczech firmy budowlane muszą pamiętać, że u naszych zachodnich sąsiadów obowiązuje specjalny podatek…
Artykuły partnerskie

Tłumacz przysięgły — wymagania, uprawnienia, zarobki

4 minut czytania
W Polsce dokumenty urzędowe, czy też procesowe muszą być tłumaczone przez uprawnioną do tego osobą. Kimś takim jest tłumacz przysięgły. Jakie wymagania…
Zapisz się do naszego Newslettera

Otrzymuj powiadomienia o nowych i aktualizowanych skryptach, narzędziach oraz wpisach.