Niemal każdy, kto prowadzi własny biznes, czy rozwija markę osobistą we współczesnym świecie, zdaje sobie sprawę z tego, jak wielki potencjał tkwi w digitalu. Kwestia być albo nie być w Sieci już dawno dogoniła stare, niegdyś jeszcze na wyrost używane określenie mówiące, że „jeśli nie ma cię w Internecie, to znaczy, że nie istniejesz”. Dziś tak jest w istocie. W mniejszym czy większym stopniu dotyczy to każdego biznesu – są takie, które bez wirtualnego świata w ogóle nie mogą funkcjonować, ale są też takie, którym do przeżycia wystarczy offline, ale z pewnością Internet znacznie napędziłby ich rozwój.
Nie każdy jednak w pojedynkę jest w stanie sprawnie poruszać się po internetowej dżungli. W takich przypadkach z pomocą przychodzi agencja digital. Czym ona właściwie się zajmuje? Jakich problemów pomaga uniknąć? Czy współpraca z nią jest w ogóle opłacalna? Sprawdźmy!
Agencja digital – przewodnik po internetowych zakamarkach
Ogółem rzecz ujmując, można stwierdzić, że standardowa agencja digital pomaga marce zaistnieć w Internecie. Ta prosta definicja może jednak oznaczać szereg bardzo zróżnicowanych działań, w zależności od tego, czego konkretnej firmie potrzeba.
Zacznijmy od start-upów i wszelkiej maści stosunkowo młodych brandów, które od momentu powstania chcą działać szeroko – tylko lub także w Sieci. Często to właśnie im pomoc agencji digitalowej przyda się najbardziej, ponieważ w przypadku nowych marek doświadczeni marketingowcy mają okazję pochylić się nad całym brandingiem, analizą opłacalności komunikowania się w poszczególnych kanałach digital, a także najlepszą dla danego rodzaju biznesu formą reklamy. A przecież zarówno kanałów dotarcia (media społecznościowe, strona www, fora, portale tematyczne, blogi), jak i możliwości reklamowych (bardzo pojemne kategorie Social Media Ads oraz Google Ads, reklamy banerowe, buzz marketing, sponsoring) jest obecnie w Internecie tak wiele, że każda marka, bez względu na swoją formę działalności (tak, B2B również!) znajdzie coś dla siebie. Kreowanie całej strategii obecności w Sieci od początku istnienia brandu jest nie lada gratką dla specjalistów z agencji digitalowej.
Nie oznacza to jednak, że istniejące już wiele lat na ryku firmy nie mogą i nie powinny korzystać z usług takich agencji. Powodów ku temu jest całe mnóstwo – poszerzenie działalności o nowe rynki lub pozycje asortymentowe, rebranding, konieczność dotarcia do nowych klientów, wyjście z dołka wizerunkowego lub finansowego, czy po prostu poszerzenie swojej rozpoznawalności za pośrednictwem Internetu. Nic nie stoi na przeszkodzie, by skorzystać z wiedzy digitalowych ekspertów do jeszcze większego rozwinięcia potencjału własnej marki.
Jest to o tyle istotne, że poza regularną komunikacją i emitowaniem reklam w Sieci, agencja digitalowa zadba także o widoczność strony www marki. Specjaliści ds. SEO (czy też szerzej SXO) przeanalizują zarówno back-end, jak i front-end witryny, dotychczas publikowane na niej treści, potencjał wyświetlania się na poszczególne frazy, siłę linkowania ze stron zewnętrznych i na tej podstawie przedstawią rekomendacje SEO, które pozwolą wspinać się witrynie na coraz wyższe wyniki wyszukiwania organicznego.
Indywidualne podejście kreatywno-biznesowe agencji digitalowej
Nie ulega zatem wątpliwości, że zarówno młode, jak i istniejące już wiele lat na rynku i chcące skorygować swoją strategię obecności w Sieci marki, mogą skorzystać z szerokiego wachlarza możliwości, jakie daje współpraca z agencją digital. Bez względu na to, czy firma jest nastawiona na krótkoterminowy wzrost rozpoznawalności, zwiększenie przychodów, launch nowego produktu, czy długoterminową inwestycję w swoją pozycję w kanale online, znajdzie specjalistów, którzy zajmą się osiągnięciem założonego celu. Jednak aby prawdopodobieństwo takiego scenariusza było jak największe, najlepiej współpracować z agencjami z wieloletnim doświadczeniem, bogatym portfolio, mogącymi pochwalić się imponującymi liczbami, a przede wszystkim – łączącymi kompetencje kreatywne ze sprzedażowymi.
Jedną z takich agencji jest KERRIS – jedna z największych niesieciowych agencji digital w Polsce, której sposób działania można streścić w krótkim stwierdzeniu: „Performance meets creativity”. Specjaliści KERRIS zgodnie twierdzą, że nawet najbardziej kreatywne treści, które są nieodpowiednio adresowane, są marnowaniem potencjału i na odwrót – świetnie zaadresowane kampanie i doskonale wypozycjonowane witryny, które są generyczne, nijakie i giną w morzu przeciętności, są wyrzucaniem pieniędzy w błoto. Tylko pomysłowość, połączona ze skrupulatnie, indywidualnie dobranymi działaniami performance, dodatkowo przyprawionymi nutą doświadczenia i biznesowej intuicji, są w stanie wycisnąć maksymalny wynik z każdej zainwestowanej we współpracę z agencją digital złotówki.
Bo z budowaniem wizerunku i pozycji marki w Sieci, jest jak z rozwijaniem biznesu – skupianie się na jednym obszarze działalności, a jednoczesne ignorowanie innego, prędzej czy później sprawi, że nawet najciekawiej budowany brand, w momencie rozpędzania się, zacznie kuleć. A im szybciej biegł, tym boleśniejszy będzie upadek. Warto się nad tym zastanowić i zadbać o swoją markę w Internecie kompleksowo.