Co w internecie piszczy

Zmiany algorytmu wyszukiwarki Google – maj 2021 – czy twój serwis jest gotowy?

8 minut czytania

W maju oraz listopadzie 2020 roku Google na swojej stronie dla deweloperów i wydawców internetowych zapowiedział kolejne wielkie zmiany w swoim algorytmie oceniającym strony internetowe w celu ich rankingowania w wyszukiwarce. 

Zmiana, którą zapowiedział Google ma nadejść już niebawem bo w maju 2021 roku. Wraz z aktualizacją do algorytmu wdrożony zostanie tzw. “Page Experience Signals” (PES).

Page Experience Signals

Page Experience Signals (Sygnały użyteczności witryny) to zbiór szeregu wskaźników jakościowych strony www zarówno pod kątem technicznym: szybkość, stabilność wizualna, dostosowanie do urządzeń mobilnych, stosowanie protokołów SSL oraz merytorycznych: brak uciążliwych reklam, dobrej jakości, użyteczne treści.

W zapowiedzi Google padło kilka zdań, które jasno wskazują jakie elementy będą uwzględniane w PES i co teraz będzie ważne dla wyszukiwarki, a są to:

  • Najdłuższy czas ładowania pojedynczego elementu
  • Czas potrzebny na umożliwienie pierwszej interakcji ze stroną
  • Stabilność wizualna (ilość zmian w widoku strony zanim się w całości załaduje)
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych
  • Bezpieczna zawartość witryny – przede wszystkim brak wirusów i niebezpiecznych programów
  • Obecność a raczej nieobecność reklam pełnoekranowych lub wyskakujących okienek (np. do zapisania w newsletterze)
  • Obecność protokołu https wraz z automatycznym przekierowaniem na niego
  • Responsywność strony (niekoniecznie AMP)
  • Autorytet strony, który może mieć powiązanie z historią, mocą domeny, przydatnością treści, otoczeniem linków czy jej obecnością w social mediach itp.

Google zaznacza przy tym, że co roku zamierza wdrażać i uwzględniać nowe sygnały rankingowe, które będą wchodzi w skład Page Experience Signals.

Na chwilę obecną, Google obrazuje system PES tak jak na poniższej grafice:

Core Web Vitals

Google prezentując wskazaną grafikę prawdopodobnie nie bez powodu zaznaczył 3 czynniki, nazwa Core Web Vitals (Podstawowe wskaźniki internetowe). Wskazał w ten sposób co będzie dla niego najistotniejsze pod względem oceny strony – szybkość i stabilność.

Bardziej szczegółowe informacje jak będą oceniane wskazane parametry CWV można znaleźć na stronie https://web.dev/vitals/.

Tam między innymi dowiemy się, że składają się na nie przede wszystkim:

  • LCP – Largest Contentful Paint – czas ładowania się najcięższej zawartości
  • FID – First Input Delay – czas pierwszej możliwej interakcji użytkownika ze stroną
  • CLS – Cumulative Layout Shift – wizualna stabilność (czas potrzebny na to by ładowane elementy szablonu nie powodowały przesunięć zawartości strony na ekranie)
  • TBT – Total Blocking Time – Łączny czas blokowania ładowanych zasobów (wycofywany ponieważ został zastąpiony FID, ale ma to bezpośredni wpływ na sam FID i CLS)

Narzędzia pomagające zoptymalizować stronę

Przez ostatni rok Google prowadził też działania mające na celu udostępnienie i unifikację narzędzi umożliwiających pomiar i poprawę tych wskaźników dla webmasterów. Dzięki tej pracy możecie optymalizować swoje witryny między innymi używając wskazanych narzędzi:

Nie będę rozwodził się na temat wskazanych narzędzi, ponieważ to temat na oddzielny artykuł, ale na uwagę zasługuje nowe narzędzie Google Web Dev Measure.

Co prawda nie wskazuje bezpośrednio problemów (tak jak np. narzędzie dostępne w przeglądarce), ale posiada dobrze opisane ich przyczyny, ich ważność krótki ogólny opis jak je usunąć i w miarę dobrze opisane wytyczne z przykładami i szczegółowym (ogólnym dla wszystkich witryn) sposobem usunięcia problemów.

Dodatkowo pojawiły się dodatkowe wskaźniki, na które zwracać będzie uwagę PES – dla przykładu po raz pierwszy w problemach pojawił się temat standardów WCAG w wersji 2.1 – to standardy tworzenia stron, które są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

Wskazywane są również podstawowe błędy znalezione w witrynie przez tzw. crawlery (pającki / search boty), jak np. odnośniki bez treści czy linki do zasobów, które nie mogą być odwiedzone przez boty.

Nowe narzędzie w Search Console: Core Web Vitals

Odnosząc się do nowego narzędzia udostępnionego przez Google w Search Console o nazwie Core Web Vitals a po polsku: Podstawowe wskaźniki internetowe należy przede wszystkim zwrócić uwagę, że analizie PES w tym wydajności podlegają wszystkie podstrony serwisu.

Oznacza to że nie wystarczy już tylko zoptymalizować stronę główną serwisu, tworzyć plik cache co chwilę i z niego odpalać stronę bez użycia bazy – jak to się często robiło. Trzeba zadbać o ogólny stan witryny, niezależnie od jej podstron.

Na uwagę zasługuje tu również fakt, że Google rozróżnia strony dla urządzeń mobilnych od stron dla komputerów dokonując pomiarów za pomocą różnych wskaźników. Jest to zbieżne z obecnymi wynikami wyszukiwań, które są inne dla urządzeń mobilnych i inne dla komputerów. 

Strony oceniane są jako słabej jakości, wymagające poprawienia i dobrej jakości. Po otworzeniu raportu szczegółowego otrzymasz informacje, którego problemu dotyczy jakość: Czy jest to wspomniany wcześniej LCP; FID czy też może CLS?

Po naniesieniu poprawek możesz zgłosić do Google, że problem został rozwiązany, ale weryfikacja rozwiązania problemów z podstroną może potrwać nawet 28 dni.

Warto więc już też zadbać o wydajność i jakość treści w swoim serwisie, w szczególności, że masz na to jeszcze tylko 4 miesiące. Maj 2021 zbliża się wielkimi krokami i trudno będzie Ci się pozbierać, gdy większość twoich podstron poleci w wynikach wyszukiwania.

Wskaźniki wizualne jakości w wynikach wyszukiwania

Kolejną ciekawą zmianą jaką przyniesie aktualizacja algorytmu Google jest zapowiedziane i już testowane przez Google wprowadzenie wizualnego wskaźnika jakości strony w wynikach wyszukiwania.

Nie wiadomo jednak, czy ten wskaźnik ma dotyczyć wyłącznie szybkości strony, czy także ocenianej jakości treści. Brak jest jakichkolwiek wycieków jak mógłby on wyglądać, choć bazując na analizie dotychczasowych wskaźników prezentowanych w wynikach Google można przyjąć, że przybierze on postać raczej tekstową lub ewentualnie ikony (jak ma to miejsce w przypadku dostępnej technologii AMP.

Mogą one wyglądać np. tak:

Wyskakujące okienka

Google jako jeden z głównych elementów oceniających treści wskazuje obłożenie strony reklamami – w szczególności tymi uporczywymi. Dotyczy to zarówno reklam wyświetlających się na całym ekranie, ale i takich, które przesłaniają treści zawarte w serwisie, czyli np. popularne formularze newslettera, alerty o promocjach, czy alerty przy próbie wychodzenia ze strony.

AMP nie będzie już wymagane do wyświetlania stron w aktualnościach mobilnych

Ważną informacją dla webmasterów jest fakt, że od maja 2021 wersja AMP strony internetowej nie będzie warunkiem koniecznym pojawienia się wpisów i newsów w aktualnościach Androida na urządzeniach mobilnych.

Od maja będą się tam również pojawiać strony, które będą pozytywnie ocenione pod kątem jakości technicznej i merytorycznej, ale przede wszystkim te, które będą szybkie i responsywne – czyli automatycznie dostosowujące się do urządzeń mobilnych.

Jakość i użyteczność treści będzie priorytetem


Google w listopadzie 2020 rozszerzył informację na temat zmian jakie przyniesie wdrożenie PES. Niedługo potem w grudniu ogłosił dużą aktualizację algorytmu wyszukiwania. Nie nie wdrażał on PES bo ten będzie uruchomiony dopiero w maju. Sądząc jednak po ostatnich zawirowaniach aktualizacja ta dotyczyła oceny jakości merytorycznej stron. 

Jak wynika z opinii różnych pozycjonerów, dotyczy to głównie serwisów, które w poprzedniej aktualizacji mocna dostały od Pandy. Wielu jednak uważa że aktualizacja ta dotknęła także i inne serwisy. Być może to przymiarka do tego co nas czeka w maju 2021 roku.

W komunikatach Google można się doszukać takiej treści:

Great page experiences enable people to get more done and engage more deeply; in contrast, a bad page experience could stand in the way of a person being able to find the valuable information on a page. […] While all of the components of page experience are important, we will prioritize pages with the best information overall, even if some aspects of page experience are subpar. A good page experience doesn’t override having great, relevant content.

Źródło:https://developers.google.com/

W tłumaczeniu: Świetne wrażenia  z korzystania ze strony pozwalają ludziom zrobić więcej i bardziej się zaangażować; w przeciwieństwie do tego, złe wrażenia z korzystania ze strony mogą przeszkodzić osobie w znalezieniu cennych informacji na stronie.[…] Chociaż wszystkie elementy składowe strony są istotne, będziemy traktować priorytetowo strony z najlepszymi informacjami, nawet jeśli niektóre aspekty wrażenia z korzystania ze strony są słabe. Dobre wrażenia z korzystania ze strony nie zastępują świetnej, odpowiedniej treści.

Oznacza to, że nowy algorytm będzie między innymi priorytetowo rankingował strony z dobrą obszerną treścią, która będzie przydatna dla czytelników.

Dodatkowo, z zapowiedzi można odnieść wrażenie, że jednym ze wskaźników PES, może być mierzone zachowanie użytkowników na stronie, czyli to jak długo na niej spędza czasu, ile stron przegląda, jaki jest wskaźnik odrzuceń. 

Przypomnijmy, że te wszystkie dane są dostępne już w Google Analytics. Co prawda większość stron korzysta z GA ale są takie, które tego nie realizują. Trudno tu wróżyć co w przypadku scenariusza wykorzystania tego wskaźnika zrobi Google – czy zmniejszy ranking stron nieużywających GA czy też skorzysta z danych anonimowych np. przeglądarki Chrome.

Dlatego przypominamy by tworzyć użyteczny dobry kontent i zgodnie z wytycznymi Google odnośnie jakości zawartości stron uwzględnić następujące pytania i odpowiedzi dotyczące każdej treści umieszczanej na Waszej stronie:

  • Czy zaufałbyś treści umieszczonej w tym artykule?
  • Czy artykuł jest napisany przez eksperta lub entuzjastę w danym temacie?
  • Czy na stronie nie znajdują się już treści w tym samym temacie, które mogą zostać uznane za duplicate content (np. synonimizowane)?
  • Czy czułbyś się dobrze podając numer swojej karty kredytowej na tej stronie?
  • Czy artykuł zawiera stylistyczne, gramatyczne lub ortograficzne błędy?
  • Czy artykuł dotyczy tematów, którymi są zainteresowani czytelnicy danej strony czy też został napisany po to aby sprowadzić czytelników na określone słowa kluczowe? (to wiadomo, ale może warto to jakoś podrasować :] )
  • Czy artykuł posiada oryginalne treści, informacje, zestawienia danych, badania lub analizy?
  • Czy strona przewyższa swoją zawartości strony o podobnej tematyce w wynikach wyszukiwania?
  • Jak bardzo weryfikowana jest jakość na podstronach danej witryny? (w domyśle chodzi o szybkość podstron).
  • Czy artykuł jest neutralny i opiniotwórczy, czy rozważa wszystkie za i przeciw danego tematu i nie jest stronniczy?
  • Czy cała strona jest rozpoznawalna w danym temacie?
  • Czy wskazana treść jest rozpowszechniona ogólnie w internecie?
  • Czy artykuł jest przygotowany profesjonalnie, czy opublikowany od niechcenia?
  • Czy rozpoznałbyś daną stronę jako autorytet w danym temacie?
  • Czy artykuł wyczerpuje problem zawarty w tytule?
  • Czy artykuł zawiera elementy i analizy wykraczające poza to co jest ogólnie oczywiste?
  • Czy jest to podstrona, którą chciałbyś zapisać w schowku lub udostępnić znajomym?
  • Czy strona nie jest przeładowana przesadnie reklamami, które odwracały by Twoją uwagę od artykułu / treści?
  • Czy widziałbyś dany artykuł w prasie drukowanej lub czasopiśmie?
  • Czy artykuł jest krótki, nietreściwy lub  brakuje w nim istotnych informacji?
  • Czy artykuł został przygotowany z troską i należytą staranności i dbałością o szczegóły?
  • Czy czytelnicy mogliby na coś narzekać wchodząc na stronę z tym artykułem?

Źródło:  https://developers.google.com/ [ANG]

Uwzględniając więc jakiekolwiek strategie, związane z tworzeniem zawartości na Twoją stronę oraz zawartości związanej z działaniami SEO, weź sobie do serca że:

Jakość, długość i użyteczność treści oraz szybkość każdej podstrony są teraz kluczowe do osiągania wysokich pozycji w wyszukiwarce Google!

Zasoby, i informacje, które mogą być Wam przydatne:

Wytyczne Google odnośnie dostosowywania stron do urządzeń mobilnych:
[PL] https://developers.google.com/search/mobile-sites

Jak dostosować system / szablon do potrzeb i wymagań urządzeń mobilnych:
[PL] https://developers.google.com/search/mobile-sites/website-software

Jak budować wysokiej jakości zawartość?
[EN] https://developers.google.com/search/blog/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality

Komunikat Google z maja 2020 roku o pracach nad PES:
[EN] https://developers.google.com/search/blog/2020/05/evaluating-page-experience

Komunikat Google z listopada 2020 roku o planowanej zmianie algorytmu Google w maju 2021:
[PL] https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience

Informacja Google jak są mierzone parametry Core Web Vitals:
[EN] https://web.dev/vitals/

Jak pisać dobre artykuły sponsorowane:
[PL] https://nety.pl/jak-pisac-artykuly-sponsorowane-nowy-algorytm-google-maj-2021

101 posty

O autorze
Kierownik projektów IT oraz koordynator ds. cyberbezpieczeństwa. Hobbystycznie prowadzę kilka serwisów internetowych oraz blogi. Moje główne zainteresowania to: zarabianie przez internet, sposoby monetyzacji serwisów internetowych, dochód pasywny, bezpieczeństwo w cyberprzestrzeni, prywatność i ochrona danych osobowych, polityki publiczne w szczególności polityki zdrowia publicznego.
Artykuły
Powiązane wspisy
Artykuły partnerskiePoradniki

Strony internetowe jako narzędzie rozwoju biznesu w Krakowie

6 minut czytania
Dlaczego profesjonalna strona internetowa jest kluczem do sukcesu? W dzisiejszych czasach posiadanie profesjonalnej strony internetowej to kluczowy element dla każdej firmy, niezależnie…
SEO

Nie tylko SEO - jak link building wspiera rozwój Twojej firmy?

5 minut czytania
Link building to potężne narzędzie, które może znacząco wpłynąć na rozwój Twojej firmy. Choć często postrzegany jest wyłącznie jako technika SEO, to…
Artykuły partnerskieSEOUsługi IT

Czy warto inwestować w pozycjonowanie stron?

3 minut czytania
W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku internetowego, pozycjonowanie stron stało się kluczowym elementem skutecznej strategii marketingowej. Każda firma, niezależnie od swojej wielkości…
Zapisz się do naszego Newslettera

Otrzymuj powiadomienia o nowych i aktualizowanych skryptach, narzędziach oraz wpisach.