Jak robić zdjęcia produktów do sklepu internetowego w taki sposób, aby klienci je pokochali? Co zrobić, aby zwiększyć atrakcyjność? Jak obrabiać zdjęcia produktów i czy białe tło to jedyne, na które warto się zdecydować? Odpowiedzieliśmy na te i wiele innych pytań w poniższym artykule. Po jego przeczytaniu powinieneś bez problemu zwiększyć profesjonalizm i atrakcyjność zdjęć produktów.
Jak robić zdjęcia produktów do sklepu internetowego? – Nie możesz o tym zapomnieć!
Jeżeli nachodzi Cię myśl, że dobrze by było zająć się zdjęciami produktowymi wewnętrznie w firmie lub zrobić je na własną rękę, warto zapoznać się z podstawowymi zasadami. Przestrzegając wybranych aspektów fotografii produktowej, nawet, gdy teraz nie wiesz jak robić zdjęcia produktów do sklepu internetowego, już niedługo będziesz o krok bliżej.
Oświetlenie – Jedną z najważniejszych, jeżeli nie najważniejszą rzeczą w fotografii, również produktowej, jest oświetlenie. Robiąc zdjęcia w przeszłości możesz o tym wiedzieć, gdyż ten fakt znajduje się w każdym tematycznym poradniku. Planując profesjonalną sesję produktów do sklepu internetowego zadbaj o to, by zapewnić jak najwięcej białego światła. Możesz to zrobić z pomocą specjalnych soft boxów, lamp lub naturalnego światła. Ostatnia opcja będzie możliwa najczęściej jedynie w pomieszczeniu, które jest przestronne i posiada łatwy dostęp do promieni słonecznych ze względu na duże i liczne okna lub przeszklony sufit. Jeżeli natomiast ściany są kolorowe, a światło dociera do wnętrza w ograniczonym zakresie, nasze możliwości też będą bardzo okrojone. Niekiedy sprawdzi się również profesjonalna lampa do aparatu jeżeli korzystasz z lustrzanki lub bezlusterkowca.
Ustawienie – Ustawienie siebie i produktu to kolejny kluczowy element naszej sesji produktowej do sklepu internetowego. Jeżeli chcielibyśmy zadbać o czyste, białe tło, zapewnijmy sobie dużą płachtę papieru, na której umieścimy produkt i oprzemy o ścianę. Wtedy zapobiegniemy konieczności retuszowania poszczególnych części, gdy wkradnie nam się linia np. łącząca białą szafkę, na której stoi produkt i ścianę. Pamiętajmy, że ważna jest obecność cienia, a raczej jej brak. Pamiętajmy o takim ustawieniu elementu w stosunku do padającego światła, aby cień padał w korzystnym kierunku lub aby wcale nie było go widać.
Sprzęt i statyw – Mówi się, że przy obecnej technologii i oferowanych przez nią rozwiązaniach koncentrowanie się na sprzęcie nie jest konieczne. Po co, jeżeli możemy zrobić równie dobre zdjęcia wysokiej klasy telefonem? Otóż okazuje się, że niekiedy telefon nie wystarczy, a my potrzebujemy takiej perspektywy, którą uzyskamy tylko z pomocą lustrzanki lub bezlusterkowca. A to wszystko dopiero z odpowiednio dopasowanym, najczęściej krótkim obiektywem. Standardowy obiektyw, który obecnie najczęściej stosowany jest przy zdjęciach produktów to 50 mm. Potrzebna nam jest też stabilizacja, gdyż wpływa na jakość zdjęcia i złapanie akurat takiego elementu, na którym nam zależy. Niekiedy warto nawet zrezygnować z naciskania fizycznego przycisku aparatu ze względu na możliwość wprowadzenia go w drgania. Zamiast tego wykorzystamy aparat z opcją bluetooth lub zdalny wyzwalacz zdjęć.
Dodatkowa prezentacja – Czy opcja galerii pozwala nam przedstawić profesjonalne zdjęcia w sklepie internetowym na dodatkowe sposoby? Jak możemy sprawić, by produkt można było obracać lub oglądać pod każdym kątem? Wykorzystajmy opcje, które udostępnia nam platforma sklepów internetowych, na której otworzyliśmy sklep. Jeżeli oczywiście jednocześnie wpłynie to na atrakcyjność produktów dla klientów i zwiększenie szansy na zakup.
Nie tylko studio – Sprzedawcy pytający jak zrobić zdjęcia produktów często mają zamiar wykonać je na jednolitym białym tle w standardowy sposób. Tego rodzaju praktyka jednak sprawdza się głównie na Allegro, a w sklepach internetowych i przy marketingu w mediach społecznościowych potencjalni klienci w coraz większym stopniu chcą widzieć też coś oryginalnego, wyróżniającego się. Pozytywny skutek jest taki, że w tym wypadku nie będziemy koniecznie potrzebowali studia zdjęciowego. Zła wiadomość natomiast mówi, że często przy zamyśle sesji na świeżym powietrzu trzeba poczekać na odpowiednie warunki atmosferyczne. Takie zdjęcia po prostu lepiej wychodzą przy dobrej pogodzie.
Dobre, profesjonalne zdjęcie produktu w sklepie internetowym – Najważniejsze aspekty
Jeżeli już wiesz jak zacząć robić zdjęcia produktu do sklepu internetowego i czego potrzebujesz, poniżej znajdziesz kilka dodatkowych technik zwiększających atrakcyjność w sklepie internetowym. Użytkownicy z biegiem czasu robią się coraz bardziej wybredni i chcieliby wybierać jedynie produkty, których są pewni. Istnieje natomiast większa szansa, że nabiorą pewności w stosunku do produktu pokazanego z różnych perspektyw lub dodatkowo na modelu niż do takiego z jedną fotografią na białym tle. Co w tym zakresie testują najlepsi fotografowie?
Przybliżenia – Naszym zadaniem jako sprzedawców, właścicieli sklepu lub pozycjonerów w zależności, kto zajmuje się witryną, jest odpowiednie przedstawienie produktu. Zrobić to natomiast możemy za pomocą zdjęć odpowiednio skompresowanych (aby dobrze działały na wyszukiwarkę), a jednocześnie dokładnych i szczegółowych (w celu pokazania produktu i zwiększenia użyteczności). Pogodzenie tych dwóch elementów może okazać się sporym wyzwaniem. Wykonanie go w sposób prawidłowy może jednak uzależniać sukces sklepu internetowego lub jego brak.
Kolory – Dobre zdjęcia produktu to takie, które przedstawiają go w różnych wersjach (najlepiej wszystkich dostępnych w sklepie internetowym). Oznacza to, że w przypadku posiadania przez Ciebie sukienek w kolorze niebieskim, czerwonym i żółtym, nie powinno się udostępniać jedynie jednej, wybranej z nich. Wtedy naszym obowiązkiem jest jako sprzedawców wykonać profesjonalne zdjęcia do sklepu każdej z nich. Nie ze względu na panujące prawo, lecz w trosce o sprzedaż. Konsumenci z pewnością będą chcieli zobaczyć dokładnie taką wersję, którą zamierzają kupić w następnym etapie.
Jak największa ilość perspektyw – Bez względu na to, jakie produkty mamy w sprzedaży, ich fotki powinny prezentować kilka perspektyw. Jak zrobić zdjęcia produktów do sklepu internetowego? Raz od tyłu, raz z przodu, a raz pod odpowiednim kątem z boku, aby finalnie zapewnić jak największą ilość perspektyw (dla klienta to wiedza na temat asortymentu).
Spójność – To problem głównie początkujących przedsiębiorców w branży. Wykonując nawet profesjonalne zdjęcia produktów, robią to w taki sposób, że każde jest inne. Wtedy na stronie głównej lub w danej kategorii sklepu, gdzie przedstawione są produkty, brakuje pewnej spójności. Wpływa to kolejno na odczucia użytkownika i to niekoniecznie w pozytywny sposób.
Sprawdzone praktyki – Zdjęcia produktowe z fotografem
Nic, tylko zacząć sesję produktową, prawda? Jeżeli nie masz pewności, czy wszystko pójdzie po Twojej myśli, przetestuj swoje umiejętności. Posiadasz już podstawową wiedzę, z którą wykonasz co najmniej kilka prób i zbadasz dostępne możliwości.
Kluczowa w fotografii jest jednak edycja zdjęcia. Obróbka natomiast jest bardziej skomplikowanym procesem i jeżeli będziesz potrzebował pomocy, to właśnie w tym. Profesjonalne programy do obróbki fotografii, techniki, zgrywanie zdjęć w odpowiednich formatach i inne mankamenty wymagają często lat praktyki. Posiadają ją fotografowie, którzy są już pewien czas w branży lub osoby specjalizujące się konkretnie w obróbce.
Decydując się na fotografa produktowego zapłacisz od jednego zdjęcia, a całość trafi do Ciebie już po finalnej obróbce. Decydując się na tą opcję masz pewność, że całość zostanie wykonana profesjonalnie w dobrych warunkach. Biorąc pod uwagę oczywiście, że dokonany przez Ciebie wybór jest sprawdzony. Dostarczysz mu tylko produkty, które miałby sfotografować (w przypadku ich ograniczonej ilości lub małej wielkości) lub zaprosisz do siedziby firmy, a będziesz mógł być pewny efektów.
Od czego zacząć?
Robienie profesjonalnych zdjęć do sklepu internetowego i prezentacja produktów w dobry sposób to nie lada sztuka. Mimo, iż platformy SaaS (platformy do tworzenia sklepów internetowych) udostępniają ogromną ilość opcji, trzeba jeszcze po nie sięgnąć. Nawet przy najbardziej zaawansowanych funkcjach technicznych, które posiada chociażby platforma selly, powinieneś posiadać dobre fotografie. Łącząc wszystko w spójną całość dopiero osiągniesz efekt większej konwersji i atrakcyjności dla potencjalnego klienta przeglądającego sklep.
Przeczytaj również pomysły, co sprzedawać w internecie.