Urządzenie ergonomicznego biura na powierzchni typu open space jest nieco trudniejsze niż w przypadku biur z klasycznym podziałem na pokoje. Gwar panujący na otwartej przestrzeni i obecność wielu osób mogą utrudniać skupienie się na wykonywanych zadaniach i negatywnie wpływać na efektywność pracy. Jeśli planujesz urządzić biuro na powierzchni open space, sprawdź, jakie rozwiązania zastosować, by zapewnić wszystkim egrnomioczne i przyjazne środowisko pracy.
Ergonomia to nie tylko odpowiednie meble biurowe
Ergonomiczne biuro kojarzy się głównie z doborem odpowiednich mebli biurowych, dzięki którym odciąża się kręgosłup, nadgarstki i nogi. Fotel z regulowaną wysokością siedziska i kątem oparcia pleców odciąża ciało i zapobiega pojawianiu się dolegliwości bólowych. Dodatkowa poduszka na odcinku lędźwiowym oraz zagłówek zapewnia stabilność pleców i optymalne podparcie karku. W biurze warto umieścić również biurko z regulowaną wysokością blatu. Połączenie takiego biurka i regulowanego fotela ułatwia utrzymanie prawidłowej postawy ciała podczas pracy. Meble są zatem ważne, jednak nie tylko one wpływają na ergonomię pracy biurowej.
Na ergonomię pracy wpływa także głośność w biurze, rozmiar przestrzeni zarezerwowanej dla każdego pracownika, a także możliwość spędzenia przerwy w odpowiednio wyposażonym pokoju socjalnym. Spełnienie tych warunków sprawia, że pracownicy są wydajniejsi, a po pracy nie odczuwają nadmiernego zmęczenia.
Wydzielenie stanowisk pracy to podstawa
Na otwartej powierzchni biurowej pracownicy mogą czuć się przytłoczeni i zmęczeni hałasem, który występuje w pomieszczeniu. Ciągły szum sprzętu komputerowego, stukanie w klawisze, rozmowy telefoniczne i inne dźwięki często tworzą trudny do zniesienia gwar. Aby zyskać więcej prywatności w biurze, można zamówić poliwęglan na wymiar i stworzyć dla pracowników stanowiska oddzielone od siebie za pomocą niewysokich ścianek z plastikowych płyt.
W przypadku dużych biur, w których na jednej otwartej przestrzeni pracuje kilkadziesiąt osób, warto rozważyć stworzenie jednego lub dwóch zamykanych pokojów. Wydzielenie przestrzeni tego typu umożliwia przeprowadzenie wideo rozmowy lub rozmowy telefonicznej z klientem bez stresowania się gwarem w tle i brakiem skupienia.
Dostęp do słuchawek z mikrofonem
W biurach open space każdy pracownik powinien mieć możliwość korzystania ze słuchawek z mikrofonem. Dzięki nim może prowadzić rozmowy telefoniczne lub wideorozmowy w komfortowych warunkach. Słuchawki wygłuszają dźwięki z zewnątrz, co zapobiega nieporozumieniom z klientem i pozwala szybko dogadać się w ważnych sprawach. Korzystanie ze słuchawek sprzyja również poprawie samopoczucia u pracowników z wysoką wrażliwością na dźwięki. W razie potrzeby pracownicy powinni mieć też dostęp do stoperów do uszu, które pomagają skupić się na pracy.
Wygodny pokój socjalny
W biurze typu open space powinno się wydzielić pokój socjalny, nawet gdy ekspres do kawy wraz z kubkami znajduje się w pobliżu stanowisk komputerowych. Spędzanie przerwy przy biurku lub stanie tuż obok szafki z ekspresem nie pozwala w pełni odpocząć i spokojnie zjeść posiłku. Wydzielenie odrębnego pokoju socjalnego jest zatem konieczne, by zachować balans między pracą a odpoczynkiem i zwiększyć wydajność pracowników. W osobnym pokoju warto umieścić stolik z miejscem do siedzenia, przy którym można spożywać posiłki, a także kanapę, na której przez kilkanaście minut można odprężyć mięśnie.